In de 2018 editie van LichtKunstGouda kunt u de onderstaande werken van de diverse kunstenaars bekijken.
De cilindervormige dakopbouw van het voormalige treinstation van Bochum vormt het projectievlak voor Blue Moon; een hoogstpersoonlijke liefdesverklaring aan de maan. De gebeamde projectie bestaat uit eigen opnames van de maan en animaties van verschillende maangestalten die met behulp van zoötropen zijn gemaakt. Deze beelden vormen de basis voor een associatieve videomontage die uitmondt in een visuele dollemansrit. Tegelijkertijd wordt het videobeeld -als een 'omgekeerde' maansverduistering- van tijd tot tijd 'overschaduwd' door fel blauw licht, veroorzaakt door een t.l.-lichtinstallatie. Te zien vanaf de straat op de twee ramen van de begane grond.
Neoninstallatie over bliksem. Dit fenomeen is een elektrische ontlading in de atmosfeer dat gepaard gaat met donder. Weerlicht is een lichtverschijnsel in of tegen een wolk, als gevolg van een bliksemontlading die door de aanwezigheid van wolken niet rechtstreeks kan worden waargenomen en waarvan de donder niet hoorbaar is door de grote afstand. In de Jeruzalemkapel.
De uit plastic en tape opgebouwde sculptuur van een kosmonaut of astronaut zweeft in de hal. De titel verwijst naar de zoektocht en hoop om buiten onze planeet water en nieuwe levensvormen te gaan vinden. Het materiaal gebruikt verwijst naar het bovenmatig gebruik van plastics in onze wegwerp maatschappij.
Soundman (2017) is an acoustic sculpture based on the principle of sound reflection and it’s assembled with readymade elements: a satellite dish, polished as a mirror surface, reflecting the whispering sounds of a polyethylene tube, that dances to an airflow generated by a small ventilator. This assemblage generates an unpredictable composition of sound and image which the visitor can experience from various points of view.
The title of Soundman refers to ‘Soundman-cyclus’ (1981-1990), a series of installations and music theater pieces by Dick Raaijmakers (1930-2013). Raaijmakers was a The Hague-based pioneer composer of electronic music, media artist, theater maker and theorist. ‘Soundman-cyclus’ in turn was inspired by ‘Night Owls’, the first sound film with American comedians Laurel & Hardy from 1930. In the film Laurel & Hardy are two burglars trying to enter a house in the middle of the night. Almost all sounds they produce while trying to pass the obstacles, are explicitly followed by a ‘…shhh!…’ Particularly for their first sound film Laurel & Hardy left a large part of the twenty-minute costly soundtrack deliberately unused – a sublime interpretation of sound in film history.
In this context Soundman is a semiotic prolongation of Raaijmakers’ pieces, in its effort to dramatise the perception of sound and light phenomena.
Weerkaatsing van licht door laserstralen op gekleurde vlakken in ruimte “Cycles” is an audiovisual installation in which the spectator is immersed in an abstract world of light and sound. The installation is largely inspired by the work of Thomas Wilfred who in the 1920s developed his “Lumia”, an abstract form of light use that he saw as a visual music. This input combined with modern technology laid the foundation for “Cycles" In the piece abstract light patterns are created by shooting laser beams through rotating transparent objects. The constantly varying geometric and organic shapes that occur have a synaesthetic relationship with the evolving and realtime sound composition. The result is an immersive space in which sound and image come together into a hypnotic experience.
Toont het afweersysteem en de reactie van een vreemd wezen op de naderende mens. Hoe dichterbij de mens komt hoe heftiger de reactie. Met dit werk studeerde Milda in 2018 af aan de KABK in Den Haag. Plaatsing mogelijk gemaakt door Anna aan de Motte vakantiehuis
Een in reverse afgespeelde film van 3.35 min toont de vaart van een nachtelijke zweeftrein en geeft je het gevoel door de stad te zweven met een ruimteschip. De film werd opgenomen in de uit 1901 daterende Schwebebahn in de Duitse stad Wuppertal die anno nu nog steeds iets futuristisch heeft.
Lichtbakken met beelden van vreemdsoortige locaties. Het zouden zo de ppervlakten van nog onontdekte planeten of manen kunnen zijn. Terug in de tijd van de landing op onze eigen toen nog onontdekte maan in juli 1969.
Speciaal voor LichtKunstGouda maakt Momoko een nieuwe versie van haar uit 2013 daterende Harmony of the Spheres. Adembenemend schouwspel van de negen planeten/hemellichamen die als een planetarium ronddraaien en verschijnen op het plafond in samenspel met geluid Music of the Spheres
Geïnspireerd op het heelal, natuurlijke verschijnselen en het kleurenspectrum wat tijdens de zonsondergang voorbij komt. Van het universum tot de eclips en magische momenten. Dit werk is gebaseerd op de kleuren van de zonsondergang en natuurverschijnsel van de ruimte eclips.
Het hier getoonde werk verbeelt de Zon. Het straalt letterlijk warmte uit. De titel verwijst naar de woorden die Buzz Aldrin (1930) - de tweede man op de Maan - sprak tijdens de fysieke landing van de Apollo 11 op het Maan oppervlak op 20 juli 1969. Het ruimtevaartuig had contact gemaakt met licht.
Een ruimtelijke compositie van mechanisch bewegende wezens van licht waarin het publiek kan dwalen. Door het stroboscopisch licht ontstaat een bewegend schaduwspel. Het wezens hebben veel weg van gelande ruimtevaartuigen. Plaatsing dankzij het Prins Bernard Cultuurfonds.
Speciaal voor LichtKunstGouda 2018 gemaakt poëtisch werk over de maan in de Catharinatuin van Museum Gouda
De wandobjecten (61x61cm) veranderen langzaam in kleur en intensiteit. Uitgangspunt voor de overgangen zijn de veranderingen van licht van dag en nacht: van zonsopkomst tot zonsondergang. Het werk volgt ook de maan opkomst. Het zijn multiples gemaakt ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van haar bedrijf 'Lightspace'.`